Cykl konspektów lekcji mających na celu zapozanie dzieci z literkami.
autor: M. Siejak
Temat zajęcia: Poznajemy literę f,F drukowaną i pisaną, małą i wielką na podstawie wyrazu "fasola".
Temat kompleksowy: Wiosna na działce.
Cele:
- znamy znak graficzny głoski "f",
- potrafimy rozwiązywać rebusy fonetyczne i literowe,
- umiemy rozwiązać krzyżówkę,
- wiemy, jak dobierać podpisy do obrazków.
Metody: rozmowa, pokaz, ćwiczenia praktyczne.
Środki dydaktyczne: historyjka obrazkowa, obrazki do rebusu fonetycznego, kolorowe fasolki z działaniami matematycznymi, krzyżówka (hasło: FASOLA) i treści zagadek do poszczególnych haseł, obrazki i podpisy do nich, rebusy literowe, tace z kasza manną,
I Cz. Wstępna:
- Ustalanie kolejności obrazków przedstawiających rozwój fasoli – Od nasionka do nasionka.
- Rozwiązanie rebusu fonetycznego: To fasola Franka.
N. układa na dywanie obrazki (tort, oko, - fotel, aparat, sowa, oko, lis, aparat, - fotel, rak, aparat, narty, kot, aparat). Zadaniem dzieci jest zapamiętanie pierwszych głosek nazw obrazków i utworzenie zdania będącego rozwiązaniem rebusu.
- "Kolorowe fasolki" – dodawanie i odejmowanie w zakresie 10.
Na tablicy zawieszone są "strączki", na których zapisane są cyfry. Dz. otrzymują po jednym "kolorowym nasionku", na którym zapisane jest działanie matematyczne. Dz. muszą rozwiązać zadania i umieścić swoje "nasionko" w odpowiednim miejscu na "strączku".
II cz. Główna:
- Dz. podają przykłady wyrazów z głoską "f" w nagłosie.
- Prezentacja litery "f,F". Układanie modelu i schematu wyrazu fasola. Pisanie litery na tacach z kaszą manną.
- Zabawa ruchowa przy piosence " Co tam sadzi Pan Jeremi".
- Dobieranie podpisów do obrazków zawieszonych na tablicy: fotel, fortepian, foka.
- Każde dz. otrzymuje kartonik z rebusem do odczytania, np.:
la fa bryka
- Rozwiązanie krzyżówki:
Dz. rozwiązują zagadki słowne, wyszukują kartonika z zapisanym rozwiązaniem, zawieszają na tablicy i odczytują hasło: fasola.
III Cz. Końcowa:
- Zabawa ruchowa: Żywa figura, w której uczestniczą również rodzice.
N. włącza spokojną muzykę, na środku staje jedno dz. przyjmując jakąś pozę (pozostaje bez ruchu), N. wymawia imię dz., które podchodzi do stojącego, dotyka go i zastyga w bezruchu. Zabawa trwa do momentu, aż wszyscy uczestnicy dołączą do figury.
- Chętne dz. piszą literę F, f po śladach.
Temat: Poznajemy literę "w,W" drukowaną i pisaną, małą i wielką na podstawie wyrazu "woda".
Temat kompleksowy: Dbamy o zdrowie.
Cele:
- znamy znak graficzny głoski "w",
- potrafimy rozwiązać zagadki słowne,
- umiemy wypowiadać się na temat obrazka,
- wiemy, jak dokonać analizy i syntezy wzrokowo-słuchowej wyrazów.
Metoda: rozmowa, pokaz, ćwiczenia praktyczne. Środki dydaktyczne: obrazki do zagadek, ilustracja, alfabet obrazkowy i ruchomy, tabliczki z literami do wodzenia palcami, kwiatek sylabowy do czytania połączeń sylabowych, rebusy obrazkowo-literowe, tace z kaszą manną, zagadki i napisy do krzyżówki.
I cz. wstępna:
- Rozwiązanie zagadek.
Przyjemnie pachnie,
Ładnie się pieni,
A brudne ręce
W czyste odmieni.
(mydło)
Służy do picia,
służy do mycia,
bez niej na Ziemi
Nie byłoby życia.
(woda)
Jestem w łazience,
wycierasz mną ręce.
(ręcznik)
II cz. główna:
- N. rozkłada na dywanie obrazki będące rozwiązaniami zagadek i pyta:
- O czym myślicie, gdy patrzycie na te obrazki?
- Dlaczego trzeba myć ręce?
- Swobodne i ukierunkowane wypowiedzi na temat ilustracji "Wiktor w łazience".
Wyszukiwanie na obrazku przedmiotów z głoską "w" w nagłosie.
- Prezentacja litery "w,W". Budowanie schematu i modelu wyrazu woda.
- Wodzenie palcem po literach "w" o różnej fakturze naklejonych na tekturki i dzielenie się wrażeniami (litery są szorstkie, gładkie, śliskie, miękkie, itp.)
- Zabawa ruchowa.
Dzieci biegają po całej sali przy akompaniamencie bębenka. Gdy N. przestaje grać i powie słowo zaczynające się głoską "w", dzieci stają na baczność. Gdy słowo wypowiedziane przez N. zaczyna się inną głoską – przykucają.
- Czytanie połączeń litery "w" z samogłoskami: wa, wo, we, wi, wy.
- Rozwiązywanie rebusów literowo-obrazkowych.
- Pisanie litery "w" na tackach z kaszą manną.
- Zabawa ruchowa do wiersza "Idzie Grześ przez wieś".
III cz. końcowa:
- Rozwiązanie krzyżówki:
(dz. dopasowują kartoniki z napisami do kształtu krzyżówki narysowanej na dużej planszy i odczytują hasło złożone z czerwonych liter czytanych z góry na dół )
- KROWA
- SMOK
- KROKODYL
- LALKA
- Chętne dzieci:
- piszą literę W, w szerokiej liniaturze,
lub
- czytają tekst w książce.
Temat: Bawimy się głoską i literą ł,Ł.
Temat kompleksowy: Wiosenne prace.
Cele zajęcia:
- znamy znak graficzny głoski "ł",
- umiemy wypowiadać się na temat obrazka i wyszukać na nim nazwy przedmiotów z głoską "ł’ w nagłosie,
- wiemy, jak układać zdania z rozsypanki wyrazowej,
- potrafimy przestrzegać zasad w zabawach i grach zespołowych.
Metoda: rozmowa, pokaz, ćwiczenia praktyczne, zabawa.
Środki dydaktyczne: rebus fonetyczny (hasło: łopata), kartoniki z obrazkami do zabawy "Pary do rymu", kartoniki do zabawy typu "Piotruś"(obrazki do pary z głoską ł w nagłosie, jeden obrazek dom to "Piotruś"),szalik, obrazki i napisy do globalnego czytania, rozsypanka wyrazowa, tace z kaszą manną.
I Cz. Wstępna:
- Zabawa integracyjna "Przekazujemy sobie iskierkę", w której uczestniczą także rodzice.
- Rozwiązanie rebusu fonetycznego: "łopata"
II Cz. Główna:
- Zabawa dydaktyczna " Pary do rymu.
N. rozkłada na dywanie kartoniki z obrazkami. Dz. wybierają i układają jeden pod drugim kartoniki z obrazkami, których nazwa rozpoczyna się głoską "ł". Następnie pozostałe kartoniki muszą tak dopasować, aby tworzyły rym z tymi ułożonymi, np. łyżka – myszka, łopata – armata, itp.
- Zabawa dydaktyczna " Piotruś".
N. rozdaje dz. karty do zabawy. Włącza muzykę podczas, której dz. biegają po sali. Na przerwę w muzyce dz. dobierają się parami ( jedno dz. pozostaje bez pary). Następuje ponowne rozdanie kart i dz. bawią się dalej.
- Zabawa ruchowa " Czyje to łokcie?"
Chętnemu dz. N. zasłania oczy szalikiem. Pozostałe dz. stoją w rozsypce z rękoma zgiętymi w łokciach. N. podprowadza dz. z szalikiem do innego dz. stojącego tyłem, jego zadaniem jest dotykać łokcie kolegi i odgadnąć czyje one są. (w razie potrzeby można dotykać np. głowy).
- Swobodne i ukierunkowane wypowiedzi na temat obrazka " Praca na działce". Wyszukiwanie przedmiotów z głoską "ł" w nagłosie.
- Globalne czytanie wyrazów: łopata, łuk, łapa, łata.
- Zabawy znakiem graficznym głoski Ł
- prezentacja litery "ł,Ł",
- pisanie jej na tacach z kaszą manną,
- modelowanie struktury dźwiękowej wyrazu "łopata"
- układanie zdań z rozsypanki wyrazowej.
III Cz. Końcowa: Chętne dzieci otrzymują zadania do wyboru:
- piszą literę ł,Ł po śladach,
- czytają tekst w książce pod okiemnauczycielki.
- grają w "Piotrusia".
|